هیدروتوریسم در مازندران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کارشناسان منابع آبی مازندران معتقدند در حالی که سالانه تعداد زیادی مسافر و جهانگرد از سدها، ابنیه و فضاهای منابع آبی استان بازدید می نمایند، نبود زیر ساخت هایی نظیر هتل، متل، رستوران، مهمانسرا، کمپ های ورزشی و کمپ های رفاهی و سکوهای عکاسی و ماهگیری نه تنها سبب می گردد تا حضورشان در این مناطق تنها در حد بازدید خلاصه گردد، بلکه هیچ گونه درآمدزایی هم از این همه ظرفیت بالقوه حاصل نگردد.

هیدروتوریسم در مازندران

به نظر می رسد این حسرت کارشناسان هفته جاری با افتتاح نخستین مجموعه گردشگری آبی استان در محیط پیرامونی سدصلاح الدین کلا با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر نیرو و در قالب هفته چهل و سوم پویش #هرهفته-الف-ب-ایران در حال سرانجام یافتن است.

طبق گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران، این مجموعه گردشگری آبی در محیط پیرامونی سدها در وسعت حدود 40 هکتار در فاز اول با سرمایه گذاری 28 میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی فراهم شده است.

همچنین همزمان کلنگ آغاز طرح گردشگری آبی در محیط سد سنبل رود سواد کوه، سد الیمالاتنور، فاز دوم سد صلاح الدین کلا نوشهر و آببندان اسب چین عباس آباد، سد برنجستانک قائم شهر و سد شیاده بابل نیز آغاز شد.

پاگشایی از هیدروتوریسم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با اظهار این که همه تاسیسات آبی برای مباحث گردشگری ظرفیت بالایی داراند، گفت: مازندران با داشتن بیش از 120 رشته رودخانه به طول هفت هزار کیلومتر و داشتن 10 سد یکی از برخوردارترین استان های کشور در داشتن ظرفیت ایجاد صنعت هیدروتوریسم در حوزه رودخانه ها به شمار می رود.

محمدابراهیم یخکشی از هیدروتوریسم به عنوان ظرفیت پردرآمدی در حوزه منابع آبی نام برد و شرح داد: از سال 1395 تا کنون سعی شده است تا تعدادی از سدهای مازندران برای واگذاری به سرمایه گذاران داخلی برای اجرایی شدن گردشگری آبی عملیایت گردد.

وی گفت: شناسایی و مطالعه ظرفیت های گردشگری تاسیسات مهم آبی مازندران صورت گرفت و فراخوان اجرا این طرح ها در سدهای شهید رجایی ، صلاح الدین کلا و سنبل رود صورت گرفته است و ااین هفته علاوه بر سد صلاح الدین کلا ، به طور همزمان بهره برداری از فاز اول گردشگری آبی مجموعه سد برنجستانک و همچنین عملیات اجرایی گردشگری آبی دو پروژه دیگر از جمله سد الیمالات و آب بندان اسب چین آغاز شد.

یخکشی با بیان این نکته که مطالعات زیر ساختی و شناسایی ظرفیت های هریک از منابع و ابنیه آبی مازندران برای شناخت امکانات و توانمندی ها صورت گرفته است، اضافه کرد: اجرایی شدن طرح های گردشگری در محیط پیرامونی منابع آبی هم اکنون با اتکا به بخش خصوصی صورت می گیرد.

وی حمایت دولتی از این بخش را در زمینه یاری به پرداخت تسهیلات بانکی دانست تا فرایند اجرا این طرح ها را سرعت ببخشد و توضیح داد: برای 6 پروژه گردشگری آبی 160 میلیارد تومان سرمایه گذاری شد که 160 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران بازگشت سرمایه این طرح ها را کمتر از پنج سال ذکر کرد و گفت: این مجموعه ها فرصت مناسبی را برای گذراندن اوقات فراغت برای مردم ما فراهم خواهند کرد و ما نیز می توانیم از تاسیسات آن استفاده بهره ورانه و چند منظوره داشته باشیم.

شناسایی 100 آببندان گردشگری در مازندران

وی به شناسایی 100 آببندان با ظرفیت مناسب گردشگری آبی در استان اشاره نمود و گفت: عملیات اجرایی ایجاد زیر ساخت های گردشگری تفریحی و توریستی در پنج آببندان استان آغاز شده است.

یخکشی هدف از اجرای طرح گردشگری در آببندان ها را ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و حفظ آداب و رسوم و فرهنگ روستاییان مطرح کرد و در عین حال توضیح داد: اولویت اول در آببندان ها کشاورزی است تا به کشاورزی، پرورش ماهی و همچنین زیستگاه پرندگان آسیب زده نگردد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با ذکر این نکته که در سرمایه گذاری توسط خود افراد روستا و شوراها و دهیارهای منطقه مقدم بر دیگران هستند، ادامه داد : در صورتی که مردم محلی و دهیارها پیروز به سرمایه گذاری نشوند می توانند یک سرمایه گذار معرفی نمایند.

آببندان، استخر یا تالاب دست ساز خاکی و بسیار عظیم است که از گود کردن و خاکبرداری یک محدوده و ریختن و کوبیدن و ایجاد دیواره خاکی دور این محدوده به وجود می آید تا روان آب ها در آن برای بهره برداری کشاورزی ذخیره گردد. این سازه ذخیره ساز آب کشاورزی، مختص استان های شمالی کشور است که در مازندران به آن اندون نیز می گویند.

گردشگری آبی در سواحل رودخانه های پرآب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با تاکید بر این نکته که اجرا طرح های گردشگری رودخانه های استان مورد نظر است، گفت: با توجه به ظرفیت بالای موجود، مجریان طرح های گردشگری رودخانه ها مورد حمایت جدی قرار می گیرند.

یخکشی با اشاره به این نکته که شرکت آب منطقه ای مازندران به دنبال استفاده از ظرفیت گردشگری رودخانه ها برای استفاده شهفرایندان است، اضافه کرد: شهرداری ها می توانند به عنوان سرمایه گذار و مجری طرح های گردشگری رودخانه ها وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: رودخانه ها موهبت الهی هستند که در زیباسازی فضا شهرها تاثیر بسزایی دارند و می بایست از این فضا استفاده گردد.

یخکشی با بیان این که هزینه تهیه طرح جامع سیلاب رودخانه های حوزه شهری را شرکت آب منطقه ای پرداخت می نماید، توضیح داد: این شرکت آماده واگذاری مدیریت رودخانه های حوزه شهری در قالب تفاهم نامه به شهرداری ها است.

عبور حدود 500 کیلومتر از مجموع هفت هزار کیلومتری رودخانه های مازندران از درون شهرها به عنوان ظرفیت قابل استفاده برای اجرا طرح های گردشگری است و طبق آمار شرکت آب منطقه ای استان تا به امروز 13 قرارداد واگذاری رودخانه های پر آب و دائمی در شهرهای استان با شهرداری ها منعقد شده است.

شرکت آب منطقه ای به عنوان متولی رودخانه ها به دنبال تغییر رویکرد و نگاه سنتی در زمینه اعلام حریم رودخانه ها است و به همین منظور با امضا تفاهم نامه همکاری با شهرداری ها و بخش خصوصی، کوشش دارد تا طرح های گردشگری در حریم رودخانه ها اجرا گردد.

ایرنا نوشت، هراز، تجن، شیررود، سردابرود، چشمه کیله، بابلرود و تلار از مهمترین رودخانه های استان مازندران هستند که آب دائمی در تمام طول فصول سال داشته و بویژه این که این رودخانه ها در یک راستا نه چندان طولانی از کوه به جلگه سرازیر شده و با مناظر طبیعی بی نظیر خود جاذبه های بسیاری برای گردشگری آبی دارند.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 52538

به "هیدروتوریسم در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیدروتوریسم در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید