عوارض آزادراهی، یکی از چالش های مسافرت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سفر و تردد بین شهر و کشورها بعضا جزو بخش های بسیار مهم در زندگی هر فرد است. برخی با دلایل ضروری یا کاری و برخی هم برای تفرج و گذراندن تعطیلات بین شهرها و حتی کشورها سفر می کنند.

عوارض آزادراهی، یکی از چالش های مسافرت

یکی از پرطرفدارترین و معمول ترین روش ها برای سفر در کنار قطار، هواپیما یا اتوبوس، سفر با خودروی شخصی است که برای بسیاری از افراد ممکن است حتی از سفر با دیگر وسیله ها لذت بیشتری داشته باشد. برای این امر دلیلی مهم وجود دارد و آن این است که وسیله ای که با آن حمل و نقل صورت می گیرد، به طور کامل در اختیار مسافر یا مسافران بوده و این امکان را دارند با آن هر جا که می خواهند رفته یا برای استراحت خودرو را متوقف کنند و هر زمان که خواستند به راه ادامه دهند. از طرفی طول مدت سفر هم به طور کامل در اختیار خودشان خواهد بود. به علاوه، همانند سفر با قطار یا هواپیما، ملزم به پرداخت هزینه اضافی بابت حمل و نقل نیستند.

برخی از چالش های سفر برای مسافران

البته در کنار مزیت ها، سفر با خودروی شخصی چالش هایی را هم به همراه دارد. به نام مثال رانندگان حتما باید قبل از حرکت و ورود به آزادراه ها یا جاده ها خودروی خود را از نظر ایمنی چک کنند و سوخت کافی را به آن برسانند. با این وجود حتی ممکن است به هر دلیلی خودرو دچار مشکل شود. جریمه هایی که ممکن است به هر دلیلی برای خودرو اعمال شوند هم می تواند یکی از این چالش ها باشد. به خصوص در این روزها که ویروس کرونا یکی از چالش های بزرگ در زندگی هر فردی است، برای رفت و آمد بین بیشتر شهرهای کشور به خصوص شهرهای قرمز و نارنجی، جریمه اعمال شده و رانندگان موظف به پرداخت آن هستند. از دیگر چالش هایی که بدون شک برای سفر با هر وسیله ای وجود دارند می توان به معین محل مناسب برای اقامت مانند رزرو هتل، انتخاب رستوران ها یا غذاخوری های مناسب، هزینه های مربوط به هر کدام و… اشاره کرد. در این میان هم داشتن بیمه و مدارک مربوط به آن در صورت بروز مشکل چه در صورت مسافرت با خودروی شخصی برای خودرو، چه بروز بیماری برای هر مسافر، الزامی است.

عوارض آزادراهی

در این میان اما، یکی عوامل مهمی که مسافران هنگام تردد در آزادراه ها یا جاده ها با آن رو به رو می شوند، عوارض آزادراهی است. در واقع رانندگان موظفند برای گذر از آزادراه های کشور هزینه ای را پرداخت کنند. یکی از دلایل مهم پرداخت عوارض آزادراهی، تامین هزینه لازم برای رسیدگی و توسعه آزادراه ها یا جاده ها است. طی سال های گذشته رانندگان باید در ایستگاه های عوارضی توقف کرده و عوارض را به صورت نقد پرداخت می کردند. برای هر آزادراه بین شهری هم مبلغ خاصی جهت پرداخت معین شده است. اما در حدود 2 سال اخیر با توجه به الکترونیکی شدن نحوه ثبت و پرداخت عوارض، به این صورت که دوربین های هوشمند موجود در ایستگاه های عوارضی و ورودی-خروجی آزادراه ها و جاده ها عوارض را برای هر پلاک ثبت می کنند، دیگر لزومی برای توقف در ایستگاه های عوارضی برای پرداخت عوارضی وجود نداشته و رانندگان موظف به پرداخت عوارض آزادراهی در همان لحظه نیستند و می توانند در مهلت هفت روزه معین شده عوارض را پرداخت کنند و در صورت کوتاهی در پرداخت باید جریمه عدم پرداخت در مهلت معین شده را بپردازند.

مسیرها و آزادراهایی که الکترونیکی هستند

در این بخش مسیرهایی که شامل سیستم نو ثبت و پرداخت الکترونیکی عوارض می شوند و دوربین های هوشمند ثبت عوارض در آن ها وجود دارند را معرفی می کنیم تا بتوانید با آگاهی کامل در آن ها تردد کنید.

آزادراه تهران - قم، آزادراه تهران - ساوه، آزادراه کرج - قزوین، آزادراه قزوین - زنجان، آزادراه بندرعباس - بندر شهید رجایی، آزادراه تهران - شمال (قطعه یک)، آزادراه همت - کرج، آزادراه تهران - قزوین، آزادراه قزوین - رشت، آزادراه تهران - پردیس، آزادراه قم - کاشان، آزادراه کاشان - اصفهان، آزادراه ارومیه - تبریز (قطعه چهار)، آزادراه ساوه - سلفچگان، آزادراه کنارگذر شمالی مشهد، آزادراه باغچه - مشهد، آزادراه زنجان - تبریز، آزادراه اصفهان - نطنز، آزادراه نطنز - کاشان، آزادراه مشهد - باغچه، همچنین کنارگذر غربی اصفهان و کنارگذر شمالی مشهد آزادراه ها و مسیرهایی هستند که در دو مرحله یا دوفاز برای پرداخت عوارض آزادراهی الکترونیکی شده اند.

پرداخت عوارض جاده ای

در راستای الکترونیکی شدن عوارض ، استفاده از اپلیکیشن هایی که بدین منظور ساخته شده اند، به یکی از بهترین، ایمن ترین و سریع ترین روش ها برای پرداخت عوارض تبدیل شده اند. به این صورت که به راحتی در هر نقطه از کشور که باشید، فقط با اتصال به اینترنت، می توانید این اپلیکیشن ها را نصب کرده، وارد آن ها شده، ثبت نام کرده و عوارض بین شهری را پرداخت کنید.

یکی از این اپلیکیشن ها در حوزه پرداخت، اپلیکیشن شاپ است که بر روی هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس قابل نصب بوده و به راحتی می توانید آن را در اپ استورهایی مانند گوگل پلی، کافه بازار، سیب بانک و سیب ایرانی و برخی از اپ استورهای دیگر جست وجو کرده و بر روی تلفن همراه خود نصب کنید. یکی از امکانات اپلیکیشن شاپ، پرداخت عوارض آزادراهی است. کافی است پس از ثبت نام و ورود، روی گزینه خدمات خودرو کلیک کرده و سپس وارد صفحه عوارض آزادراهی شده، پلاک خود را ثبت کرده و عوارض را پرداخت کنید.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 62989

به "عوارض آزادراهی، یکی از چالش های مسافرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض آزادراهی، یکی از چالش های مسافرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید