شاهد 278؛ بالگرد اطلاعاتی تسلیحاتی ایران در میدان نبرد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شاهد 278 از بالگرد های چند منظوره ایران است که می تواند جواب کوبنده ای به دشمن بدهد.

شاهد 278؛ بالگرد اطلاعاتی تسلیحاتی ایران در میدان نبرد

به گزارش ، بالگرد های ترابری در جمهوری اسلامی ایران یکی از نیاز های اساسی هستند، چرا که موقعیت جغرافیایی کشورمان به شکلی است که نیاز است تا در هر لحظه و هر اتفاقی به سرعت، پشتیبانی هوایی صورت گیرد.

به همین دلیل جوانان انقلاب اسلامی در سال های اخیر دست به ساخت بالگرد های ترابری در رده های مختلف زدند و پیروز شدند در این عرصه بسیار خوب بدرخشند و تا امروز بیش از ده ها نمونه از این رده بالگرد ها را بسازند که یک نمونه آن خانواده بالگردی شاهد است.

متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گام نخست توانستند اولین عضو خانواده بالگردی شاهد را با نام شاهد 285 بسازند، این بالگرد صددرصد بومی که در رده بالگرد های تهاجمی قرار می گیرد می تواند در ماموریت های پشتیبانیِ نزدیک به سرعت وارد عمل گردد و تمامی تجهیزات دشمن را نابود کند.

وقتی شاهد 285 رونمایی شد کمتر کارشناسی تصور می کرد این بالگرد قابلیت های خود را نشان دهد، اما چنان کارکردی از خود نشان داد یک سال پس از تولید نمونه دریا پایه آن هم ساخته شد و در نمایشگاه هوایی کیش به نمایش درآمد. در حال حاضر بالگرد شاهد در دو نمونه AH-85A و AH-85C تولید می گردد.

تولید بر اساس یک پلتفرم در تمامی دنیا کاری مرسوم است، چرا که علاوه بر کاهش باعث می گردد تا در بحث تعمیر و نگهداری هم هزینه ها کاهش پیدا می کند و به راحتی می توان قطعات یک مجموعه از تجهیزات را روی عضو دیگر آن خانواده جایگزین کرد، این موضوع در کشور ما هم وجود دارد.

تولید براساس یک پلتفرم سال هاست در کشور ما هم انجام می گردد و تا به امروز تجهیزات بسکمک به صورت مجموعه ای تولید می شوند و شاهد هم در این رده جای گرفت، چرا که پس از شاهد 285 متخصصان کشورمان پیروز شدند این بار بالگرد ترابری شاهد 278 را طراحی و به چرخه دفاعی وارد کنند.

طراحی این بالگرد بومی به میانه دهه 70 شمسی برمی گردد که توسط جوانان وزارت دفاع شروع شد، اما اولین فروند آن در سال 1380 پرواز آزمایشی خود را انجام داد و توانست در سال 91 مجوز های لازم برای پرواز را دریافت کند و وارد صحنه نبرد گردد.

این بالگرد با ساختار ماژولار و با بهره گیری از روش های نوین طراحی و مواد مرکب پیشرفته غیر فلزی در بدنه و پره های اصلی ساخته شده که علاوه بر کاهش وزن پرنده موجب عدم ایجاد خوردگی و زنگ زدگی و در نتیجه امکان کار در محیط های گوناگون را به دنبال دارد.

این ماده و کاهش وزن پرنده باعث شده تا توان حمل محموله به میزان بسیار زیادی افزایش یابد و از طرف دیگر استفاده از سطوح بزرگ شیشه ای در شاهد 278 باعث شده تا دید تمام سرنشینان از جمله 2 خدمه پرواز به شدت افزایش یابد که این می تواند در میدان نبرد بسیار موثر باشد.

وقتی بالگرد شاهد 278 رونمایی شد بسکمک معتقد بودند که شبیه به بالگرد Bell 206 آمریکا معروف به جت رنجر است، اما با بررسی دقیق می توان متوجه شد که با هم تفاوت دارند، بالگرد ایرانی دماغه تیزتر و پنجره های بزرگتری نسبت به نمونه آمریکایی دارد و در هر سمت بالگرد دو درب برای مسافر و خلبان دیده شده، اما نکته مهم سبک تر بودن شاهد نسبت به بالگرد آمریکایی است.

شاهد ایرانی طولی در حدود 12 متر، عرضی بالغ بر 2 متر و ارتفاعی نزدیک به 3 متر دارد، وزن خالی آن 682 کیلوگرم و وزن برخاست آن به 1450 کیلوگرم می رسد. نکته بسیار مهم در بالگرد ایرانی ما، استفاده از یک موتور با توان 420 اسب بخار است که باعث می گردد تا شاهد 278 با سرعت 230 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

موتوری که روی شاهد 278 سوار شده از مدل C20B است که در مقایسه با جت رنجر بسیار قوی تر بوده و باعث می گردد تا ملخ ها با سرعت خوبی حرکت کنند، اما نکته منفی بالگرد بومی ما استفاده از دو ملخ است، چرا که در حال حاضر بسکمک از بالگرد های پیشرفته دنیا از 4 ملخ استفاده می کنند، چون وجود ملخ های بیشتر باعث نرمی پرواز و کاهش صدا می گردد.

این بالگرد قادر است با موتور قدرتمند خود برای 4 ساعت در هوا مداومت پروازی داشته باشد که این موضوع به همراه برد بلند آن باعث می گردد تا این پرنده چابک ایرانی برای پوشش مناطقِ تحت ماموریت خود نیاز بسیار کمی به سوخت داشته باشد و از طرف دیگر تجهیز این بالگرد به سامانه های کنترل پرواز دوگانه و نمایشگر های چند منظوره (MFD) رنگی و بزرگ در کابین باعث افزایش اطمینان پذیری و کاهش چشمگیر هزینه تعمیر و نگهداری می گردد.

مأموریت های اصلی شاهد 278 شامل گشتی و شناسایی در نیرو های مسلح، جابجایی فرماندهان و کنترل هوایی، آموزش خلبانی نظامی و تجاری، کنترل ترافیک شهری، آمبولانس هوایی و حمل مصدوم، گشت حفاظت محیط زیست، بازدید خطوط نفت و گاز و برق است، اما در حال حاضر متخصصان کشورمان در حال مسلح کردن آن هستند.

در سال های اخیر بحث مسلح کردن بالگرد های بومی در میان نیرو های مسلح مطرح شده است و تا امروز بیشتر بالگرد ها در قالب طرح های مختلف به سلاح های بومی مانند انواع راکت، موشک و تیربار تجهیز شدند تا در مواقع لازم از آن بتوان استفاده کرد.

به همین دلیل بالگرد شاهد 278 نیز در قالب پروژه OH-78 به انواع سلاح ها مسلح شده است، در حال حاضر بالگرد OH-78 به تسلیحات تهاجمی سبک از جمله یک یا دو پرتابگر هفت تایی راکت های 2.75 اینچی (70 میلیمتری) که 500 تا 5 هزار متر برد دارد و یک قبضه تیربار 12.7 میلیمتری دوربین دار در زیر بدنه مجهز شده است.

علاوه بر این تجهیزات، شاهد 278 به علاوه یک سامانه اپتیکی دید در روز و شب، دارای دو درجه آزادی برای امور نظارت هوایی و سامانه ذخیره اطلاعات است؛ در نتیجه به کمک تجهیزات و تسلیحات فوق، این بالگرد یک پرنده شناسایی مسلح قابل خواهد بود، مأموریتی که بالگرد های مختلفی در همین رده در دنیا برای آن ساخته شده است که برخی از آن ها قابلیت شلیک موشک های ضد زره را نیز دارند.

حتی در برخی تصاویر منتشر شده از این بالگرد معلوم شده که در حال حاضر شاهد 278 می تواند انواع موشک های ضد کشتی را نیز با خود حمل کند و به سمت هدف شلیک کند، موشک های ضد کشتی ایران بردی در حدود 200 تا 300 کیلومتر از ساحل دارند و وقتی روی بالگرد سوار می شوند این برد به صورت غیرقابل باوری افزایش پیدا می کند.

از طرف دیگر تیربار مورد استفاده در OH-78 از نوع NSV است که 25 کیلوگرم جرم، برد مؤثر 1500 متر در برابر اهداف هوایی و 2 کیلومتر در برابر اهداف زمینی در صورت شلیک از زمین و نرخ آتش 700 تا 800 گلوله بر دقیقه دارد. هر چند محل نصب این تیربار زیر دماغه خلبان را مجبور خواهد کرد تا در هنگام نشست و برخاست بیشتر دقت کند، اما این شیوه نصب بی سابقه نبوده به طوری که در بالگرد رزمی آپاچی آمریکایی نیز توپ موجود در جلو دقیقاٌ با همین شکل نصب شده است، ضمن اینکه در نمونه های اولیه بالگرد تهاجمی بومی شاهد 285 نیز همین شیوه نصب تیربار مورد استفاده قرار گرفته است.

نکته جالب در تیربار شاهد 278 این است که دوربین آن با قابلیت زوم اپتیکی و بزرگ نمایی تصویر هدف که در نمایشگر موجود در کابین قابل رؤیت است امکان هدفگیری دقیق تر و اصابت تعداد بیشتری گلوله به هدف و یا ضربه زدن به هدف با تعداد شلیک کمتر و صرف زمان هدف گیری کمتر را می دهد.

جالب است بدانید که این بالگرد ایرانی به لیزری بسیار قوی مجهز شده است، دوربین نظارتی نصب شده در آن علاوه بر دارا بودن قابلیت دید در روز و شب و زوم اپتیکی و دیجیتال و فرستادن بی درنگ تصاویر به سایر واحد های زمینی و هوایی دارای مسافت یاب لیزری نیز هست که در این صورت دقت آتش راکت های کم تعداد شاهد OH-78 را به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.

خانواده شاهد نشان داد که به راحتی می توان با استفاده از یک الگو مناسب سلاح هایی را تولید کرد که ضمن داشتن مزیت های فراوان مانند کاهش هزینه ساخت، تعمیر و نگهداری یا امکان جایگزینی قطعات از روی یک بالگرد روی بالگرد دیگر باعث می گردد تا دست نیرو های مسلح برای اجرای مأموریت های تخصصی مانند نبرد با تجهیزات زرهی دشمن باز باشد.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 28610

به "شاهد 278؛ بالگرد اطلاعاتی تسلیحاتی ایران در میدان نبرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهد 278؛ بالگرد اطلاعاتی تسلیحاتی ایران در میدان نبرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید