سهم بالای منابع خانگی مرکز در انتشار دی اکسید کربن

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اولین دوشنبه اکتبر هر سال به اسم روز جهانی زیستگاه ها نامگذاری شده و موضوع آن سال جاری تسریع اقدامات شهری برای جهانی بدون کربن است. شهر تهران هم به اسم مرکز کشور سهم زیادی در انتشار آلاینده های متعددی از جمله دی اکسید کربن به اسم یکی از مهم ترین گازهای گلخانه ای دارد. مدیرواحد مدل سازی و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می گوید: 32 درصد دی اکسید کربن منتشر شده در شهر تهران ناشی از منابع خانگی است.

سهم بالای منابع خانگی مرکز در انتشار دی اکسید کربن

به گزارش خبرنگاران، اولین دوشنبه اکتبر هر سال از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اسم روز دنیای زیستگاه نامیده شده و سال جاری مصادف با 12 مهر است. این روز بـرای اولـین بـار در سال 1986 با موضوع پناهگاه، حق من است در نایروبی جشن گرفته شد. این مناسبت به دنیا یادآوری می نماید که همـه مـا قـدرت و مسـئولیت شکل دادن به آینده شهرهای مان و مسئولیت حفظ و نگهداری زیستگاه برای نسل های آینـده را برعهـده داریم و برترین فرصت است که یادمان باشد زمین تنها و یگانه زیستگاه همه زیستمندان است و باید از آن محافظت کنیم.

پس از وقوع انقلاب صنعتی، افزایش استفاده از سوخت های فسیلی به وسیله بشر موجب بالا رفتن سطح دی اکسید کربن شد. این گاز یکی از مهم ترین گازهای گلخانه ای است که نقش زیادی در تغییرات اقلیمی و گرمایش دنیای دارد. طوفان، سیل، خشکسالی و آتش سوزی های شدید در جنگل ها همه حاکی از ایجاد تغییراتی غیرمعمول و با سرعت بالا در جو زمین است. تغییرات اقلیمی و گرمایش دنیای امروزه به یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی تبدیل شده که تمام کشورهای دنیا از جمله ایران را تحت تاثیر قرار می دهد و مقابله با این تغییرات نیازمند اقدامات دنیای است.

کلانشهر تهران به اسم پرجمعیت ترین شهر کشور و یکی از 30 کلانشهر پرجمعیت دنیا هم می تواند نقش مهمی در انتشار بعلاوه کاهش انتشار دی اکسید کربن ایفا نماید. حسین شهبازی - مدیرواحد مدل سازی و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - در گفت و گو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه انتشار آلاینده دی اکسید کربن در شهر تهران ارتباط مستقیمی با مصرف انواع سوخت های فسیلی شامل گاز طبیعی، نفت بنزین و گازوئیل دارد، اظهارکرد: آنالیز اندازه انتشار دی اکسید کربن ناشی از احتراق انواع سوخت در شهر تهران نشان می دهد که منابع خانگی بیشترین سهم را در انتشار این آلاینده دارند.

وی ادامه داد: مطالعات ما نشان می دهد که از بین تمام منابع آلاینده شهر تهران شامل منابع خانگی، نیروگاه ها، صنایع، فرودگاه و ... منابع خانگی حدود 32 درصد، خودروهای در حال تردد 28 درصد و نیروگاه ها و صنایع به اسم منابع سوم و چهارم به ترتیب 15 و 12 درصد در فراوری دی اکسید کربن سهم دارند.

مدیرواحد مدل سازی و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به سهم بالای بخش خانگی در مصرف سوخت نسبت به سایر منابع در شهر تهران گفت: عمده دلیل مصرف سوخت در بخش خانگی استفاده از سیستم های گرمایشی در فصل سرما و پخت و پز در طول سال است.

وی به بارگذاری جمعیتی بیش از حد ظرفیت شهر تهران اشاره و توضیح داد: جمعیت ثابت شهر تهران بیش از 8.5 میلیون نفر است که این اندازه جمعیت هم مصرف انرژی زیادی را می طلبد و همین مساله باعث شده بخش خانگی سهم زیادی در فراوری دی اکسید کربن را داشته باشد.

شهبازی در انتها بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی را یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش انتشار دی اکسید کربن اسم کرد و گفت: بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی هم باید به لحاظ فرهنگی و به وسیله کاهش مصرف بی رویه و هم به لحاظ تکنولوژی و با استفاده از تجهیزات به روزتری که مصرف سوخت کمتری دارند، اتفاق بیفتد. هوشمندسازی شهرها هم از دیگر راهکارهایی است که می تواند در بهینه سازی مصرف انرژی و در نتیجه کاهش انتشار آلاینده ها به ما یاری کند.

انتهای پیغام

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65314

به "سهم بالای منابع خانگی مرکز در انتشار دی اکسید کربن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم بالای منابع خانگی مرکز در انتشار دی اکسید کربن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید