در دنیای امروز ترویج علم ضرورت و محور توسعه کشورهاست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس انجمن ترویج علم ایران با بیان این که در دنیای تخصصی شده امروز، ترویج علم ضرورت و محور توسعه کشورهاست گفت: انجام این مهم در گرو باور و حمایت سیاستگذاران و برنامه ریزان این عرصه است. می دانم که هنوز هم می توان به امید و ایمان چنگ انداخت و صبوری کرد تا این نو پای خسته شاید روزی را ببیند که هر کس به وظیفه و تکلیف و مسئولیت خود بر حسب منافع جمعی و منافع ملی حرکت کند.

در دنیای امروز ترویج علم ضرورت و محور توسعه کشورهاست

به گزارش خبرنگاران، دکتر اکرم قدیمی در مراسم اهدای بیست ویکمین جایزه ترویج علم که عصر امروز پنج شنبه(30 بهمن) برگزار گردید با بیان این که انجمن ترویج علم ایران ، با هدف ارتقای بینش علمی در جامعه با همکاری بعضی از نهادها و سازمان­های علمی و فرهنگی کشور از سال 1391 هفته ترویج علم را همزمان با روز دنیای علم برگزار کرده است گفت: امسال نهمین سال هفته ترویج علم در کشور را تبدیل به چله ترویج علم کرده و از هفته ترویج علم تا هفته پژوهش با مشارکت فعال دبیران نشست ها، برنامه های بسیاری در حوزه ترویج علم برگزار گردید. طبق روال هرساله آخرین روز هفته مراسم جایزه برگزار می شد ولی به دلیل شیوه کووید-19 امروز بیست و یکمین دوره جایزه ترویج علم و نکوداشت استاد ارجمند جناب آقای دکتر تعیین را برگزار می کنیم.

وی اضافه نمود: انجمن ترویج علم ایران، بیست و یکمین دوره جایزه ترویج علم را به نام استاد مصطفی تعیین مزین کرده تا از تلاش های خستگی نایذیر این استاد فرزانه تجلیل کند. افتخار داریم که از شخصیتی فرهیخته، دانشمند، نمونه و ماندگار تقدیر می کنیم. آنچه دکتر تعیین را از دیگر هم قطاران خود متمایز می نماید، شخصیت چند بعدی شان است، ایشان علاوه بر بعد علمی در سایر ابعاد اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و فرهنگی نیز سرآمد هستند.

رئیس انجمن ترویج علم ایران بیان نمود: استاد در کارنامه خود علاوه بر فعالیت های چشمگیر علمی، عهده دار مناصبی همچون وزارت، ریاست دانشگاه، نمایندگی مجلس، موسس و رئیس چندین انجمن علمی، موسس و هیات مدیره چندین موسسه اجتماعی و نیکوکاری هستند. در این جا گردهم نیامدیم که توضیح خدمات دکتر تعیین را بازگو نماییم چرا که برای همگان خدمات گرانقدر استاد هویداست. امروز تمامی ما به عنوان دانشجویان و همکاران استاد افتخار داریم در محضر بزرگ مردی باشیم که انسانیت و علم را در کنار هم داشته و آنچه او را برای همواره در یادها نگاه خواهد داشت، ثابت قدمی بی ریای وی بر انجام فعالیت های علمی- اجتماعی است.

قدیمی با بیان این که استاد تعیین در زمره انسان هایی ست که مایه مباهات و افتخار جامعه دانشگاهی ایران است اعلام کرد: تصویر جامعه آرمانی که در آن انسانیت، زهد و ریاضت علمی، علاقه به دانش و عشق به همنوع باشد را می توان در اندیشه سال ها ریاضت علمی استاد مشاهده کرد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی اضافه نمود: مراسم امروز به پاس تجلیل از مقام علمی استاد تعیین و برگزیدگان محترم بیست و یکمین دوره جایزه ترویج علم برگزار می گردد که سال ها بسان چراغی فروزان اندوخته­ های علمی خود را در جامعه ترویج کرده اند. این محفل به منظور پاسداشت از حضور اجتماعی در فعالیت های علمی- ترویجی این بزرگان تشکیل شده، تا تجارب و اندوخته های علمی مروجان بی ادعا علم را به نسل جوان معرفی کند؛ یعنی محفلی است به منظور الگوسازی برای نسل جوان تا از تجارب فرهیختگان عرصه ترویج علم بیاموزند. مروجانی که همچون ستارگان نور می افشانند و آوایی از جنس نور و امید سرمی دهند.

وی با اشاره به شیوع کرونا در امسال و درگذشت ده ها هزار ایرانی به دلیل ابتلا به این بیماری گفت: در سالی که گذشت ده ها هزار هموطن و صدها هزار همنوع در سراسر دنیا، جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند. سالی که در آن هم ناتوانی بشر در مقابل بلایای ناشناخته و هم توانمندی خارق العاده بشر با تکیه بر علم در به زانو در آوردن این بلایا به محک آزمون گذاشته شد. این سال هرچه که بود با اشک ها وگریه ها و تلخی هایش ، به نظر می رسد با اندوخته علم که از سوی پروردگار در نزد انسان به امانت گذاشته شده است رو به انتها است.

قدیمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پیشینه ترویج علم بیان نمود: از دهه 1980 ، دولت های کشورهای توسعه یافته ، به نحو تمام عیار در عرصه ترویج علم گام نهادند. از این زمان است که پدیده ترویج علم به صورت واقعیت اجتماعی بسیار تأثیرگذار، صورت بیرونی یافت. این نکته به این معنا نیست که پیش از این زمان، فعالیتی در حوزه ترویج علم در حیطه عمومی صورت نمی گرفت؛ بر عکس، شواهد حاکی از آن است که از زمان رشد علوم جدید، از سوی افراد یا بعضی نهادها، تلاش های پراکنده ای در این عرصه انجام می گرفت. اما با ورود دولت ها به این عرصه، ترویج علم به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه کشورها شناخته شد.

رئیس انجمن ترویج علم با اشاره به تجربه ترویج علم در مراکز علمی ایران گفت: در سال 1385 برای اولین بار در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گروه ترویج علم ایجاد شد. این گروه با حضور اعضای صاحب نامی همچون دکتر تعیین، دکتر منصوری و دکتر سمنانیان، دکتر حجازی، دکتر شیخ رضایی، دکتر وصالی و ... طی چند سال با همراهی و مشارکت دیگر نقش آفرینان عرصه ترویج علم فعالیت های گوناگونی را انجام داد.

وی ادامه داد: انجام پژوهش های متعدد، برگزاری نشست های متعدد با سازمان ها و فعالان عرصه ترویج علم، برگزاری جشنواره ترویج علم در انتها نامه های دانشجویی و برگزاری همایش ها و کارگاه های ملی و بین المللی و دهها فعالیت دیگر که نشانگر صرف زمانی بالغ بر هزاران ساعت کار کارشناسی برای هر یک از موضوعات صورت گرفته بود و با تلاش و همفکری اساتید بزرگواری که نام برده شد؛ قرار بود به عنوان متولی ترویج علم در کشور مطرح گردد و حتی اساسنامه آن نیز(طی صدها ساعت جلسه) تدوین شده بود، اما با یک تصمیم! حتی بدون سوال از کم و کیف کارهای چندساله، ناگهان گروه ترویج علم که فعال ترین گروه مرکز بود، منحل شد. جای سوال است؛ چرا این قدر آسان تجربه هایی که به بهای عمر گرانمایه افراد و صرف هزینه های بیت المال به دست می آید یک شبه با یک فرمان نابود می شوند. تاسف آور است که بدانیم به رغم تمامی امیدها برای بهبود شرایط ترویج علم در ایران باز هم نشان داده شد آنچه به مسلخ می رود منافع جمعی است.

رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم با بیان این که در دنیای تخصصی شده امروز، ترویج علم ضرورت و محور توسعه کشورهاست گفت: انجام این مهم در گرو باور و حمایت سیاستگذاران و برنامه ریزان این عرصه است. می دانم که هنوز هم می توان به امید و ایمان چنگ انداخت و صبوری کرد تا این نو پای خسته شاید روزی را ببیند که هر کس به وظیفه و تکلیف و مسئولیت خود بر حسب منافع جمعی و منافع ملی حرکت کند. به قول شاملو، هرگز شب را باور نکردیم، چرا که در فراسوی دهلیزش به امید دریچه ای دل بسته بودم!

قدیمی اضافه نمود: به رغم این شرایط، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که امسال با همراهی، همکاری و همت دوستان و بزرگوارانی که دغدغه شان ترویج علم است و باور دارند آینده ایران را علم رقم خواهد زد، فعالیت های بسیاری در عرصه ترویج علم انجام شد. از نشست های زنده تا کارگاه بین المللی، افتتاحیه هفته، انتشار نشریه، مشاوره های علمی و کارهای بسیار دیگری؛ این در حالی است که با برگزاری برنامه های ترویجی در فضای مجازی توانستیم مخاطبان بسیاری را به موضوع ترویج علم علاقه مند سازیم.

وی در انتها با تشکر از دوستداران ترویج علم گفت: من امروز به احترام نام تمام بزرگ مردان و بزرگ زنان عرصه علم سر تبزرگ فرود می آورم و اجازه می خواهم تا یاد و خاطره مرحوم استاد هنریک مجنونیان، را گرامی داریم. مردی که با کوله باری از محبت و دانش و انسانیت از زمین خاکی پر کشید و دانشجویان و دوستدارانش را در سوگی بزرگ فرو برد. بنا به درخواست جمع زیادی از دوستداران و شاگردان استاد و تایید هیات داوران بیست و یکمین دوره جایزه و هیات مدیره انجمن امسال اولین دوره جایزه هنریک مجنونیان (جایزه مروجان علوم محیط زیست) اهدا می گردد.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 52304

به "در دنیای امروز ترویج علم ضرورت و محور توسعه کشورهاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دنیای امروز ترویج علم ضرورت و محور توسعه کشورهاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید