جزئیات وام ودیعه مسکن در سال 1400

به گزارش مجله یک کامپیوتر، متقاضیان وام ودیعه مسکن تا خاتمه شهریورماه فرصت دارند برای این تسهیلات ثبت نام نمایند و به کسانی که سال گذشته وام را دریافت کردند تعلق نخواهد گرفت.

جزئیات وام ودیعه مسکن در سال 1400

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه شنبه 22 خرداد ماه، مصوبات سال گذشته این ستاد درخصوص حمایت از مستأجران را تمدید کرد که بر اساس آن، 3 برنامه مهم تمدید اتوماتیک قرارداد های اجاره مسکن، معین سقف اجاره بها برای قرارداد های تمدیدی در امسال و هم اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به خانواده های مستأجر به دستگاه های ذی ربط ابلاغ شد.

اما مبالغ تسهیلات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، به طوری که تسهیلات یاری ودیعه اجاره در امسال 70 میلیون تومان برای شهر تهران، 40 میلیون تومان برای دیگر کلانشهر ها و 25 میلیون تومان برای سایر شهر ها در نظر گرفته شده است. تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام یاری ودیعه اجاره در سال 1399 در تهران، کلانشهر ها و سایر شهر ها به ترتیب 50، 30 و 15 میلیون تومان بود که از اوایل مردادماه 1399 در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد و مهلت پرداخت آن تا سرانجام اسفندماه به اتمام رسید.

معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به زمان شروع ثبت نام وام ودیعه مسکن شرایط دریافت این وام را گفت که براساس آن، متأهل یا سرپرست خانوار بودن و متقاضیان، دارا بودن اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری از مهمترین آنهاست. بعلاوه تاریخ انعقاد اجاره نامه واحد مسکونی باید مربوط به شش ماهه نخست سال 1400 باشد. چنانچه متقاضی تا حداکثر 2 هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامن ها اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می گردد.

وام ودیعه مسکن به دو صورت قابل پرداخت است؛ نحوه بازپرداخت آن بدین صورت بود که در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می توانند تسهیلات را یک ساله دریافت نمایند و صرفاً سود آن را ماهانه بپردازند و در سرانجام سال، اصل آن را پرداخت نمایند. در روش دوم، متقاضیان می توانستند وام را سه ساله دریافت نمایند و در مدت 36 ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند.

متقاضیان تا سرانجام شهریورماه فرصت دارند برای ثبت نام به سامانه tem.mrud.ir مراجعه نمایند. این وام برای کسانی است که تا به امروز پیروز به دریافت آن نشده اند؛ بنابراین آن طور که اسلامی گفته به کسانی که سال گذشته وام را دریافت کردند تعلق نخواهد گرفت.

سال گذشته بیش از 225 هزارنفر وام ودیعه گرفتند

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که در سال گذشته چه اندازه تسهیلات یاری ودیعه مسکن به چه تعداد پرداخت شد، گفت: حسب آمار اخذ شده از سامانه جامع طرح اقدام ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی، تا سرانجام سال 1399، 225 هزار و 982 فقره تسهیلات یاری ودیعه مسکن پرداخت شد.

به گفته شهرزاد دانشمندی درمجموع در سال گذشته به مبلغ 47.791 میلیارد ریال (معادل 4 هزار و 779 میلیارد تومان)، به وسیله بانک های عامل مربوطه به متقاضیان معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی اعطا شده است.

محل تأمین تسهیلات ودیعه

براساس گفته های مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، تسهیلات مزبور از محل مانده مصرف نشده سهمیه ابلاغی بابت تسهیلات قابل اعطا به کسب و کار های آسیب دیده از کرونا مصوب ستاد ملی مدیریت کرونا (به نسبت دوسوم از محل منابع داخلی بانک های عامل و یک سوم از محل آزادسازی سپرده قانونی بانک عامل نزد بانک مرکزی) تأمین می گردد.

امسال 15 هزارمیلیارد تومان وام ودیعه پرداخت می گردد

با توجه به تداوم شرایط کرونایی در امسال، طبق مصوبات تسهیلات یاری ودیعه مسکن در امسال هم پرداخت می گردد. در همین زمینه این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره اعتبار پیش بینی شده امسال شرح داد: مجموع منابع درنظر گرفته شده به وسیله ستاد ملی مدیریت کرونا بابت تسهیلات یاری ودیعه مسکن، 200.000 میلیارد ریال (معادل 20 هزار میلیارد تومان) بوده که از مبلغ مزبور، 47.791 میلیارد ریال (معادل 4 هزار و 779 میلیارد تومان) آن به وسیله بانک های عامل در سال گذشته به متقاضیان معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی اعطا شده است.

وی ادامه داد: لذا شبکه بانکی آمادگی دارد که براساس درخواست متقاضیان تسهیلات مزبور در هر استان به مرجع مربوطه و معرفی افراد واجد شرایط از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک های عامل، در امسال نسبت به اعطای تسهیلات یاری ودیعه مسکن از محل مانده مصرف نشده منابع مزبور به مبلغ حداکثر 152.209 میلیارد ریال (معادل 15.2 هزارمیلیارد تومان) اقدام کند.

سهولت درپرداخت وام ودیعه

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که سال گذشته انتقاداتی درباره سخت گیری بعضی از بانک ها برای پرداخت این تسهیلات مطرح می شد، چه تمهیداتی برای سهولت دریافت این تسهیلات اندیشیده شده است، اظهار کرد: از آنجایی که عمده شکایات واصله ازسوی متقاضیان در سال گذشته در ارتباط با سخت گیری بانک های عامل در اخذ وثیقه بابت اعطای تسهیلات موصوف (منطبق با دستورالعمل بانکی ابلاغی به بانک های عامل) بوده است، در راستای حمایت بیشتر از متقاضیان دریافت تسهیلات مذکور، مجدداً بر اعطای تسهیلات با اخذ وثایق مندرج در دستورالعمل ابلاغی به بانک های عامل تأکید شد.

وی اضافه نمود: وثایق مربوط به تسهیلات ودیعه مسکن متناسب با مبلغ تسهیلات و به تشخیص بانک عامل، هرکدام از موارد ذیل یا ترکیبی از آنهاست که شامل موارد زیر می گردد:

الف- گواهی کسر از حقوق

ب- گواهی کسر از مستمری خانوار های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی.

ج- سهام عدالت

د- در تسهیلات 150 میلیون ریالی اخذ سفته یا چک فرد متقاضی به تشخیص بانک عامل

ه - در تسهیلات بیش از 150 میلیون ریالی اخذ سفته یا چک فرد متقاضی به تشخیص بانک عامل به همراه یک ضامن

انحراف صفر در تسهیلات ودیعه مسکن

در شرایطی که پرداخت تسهیلات طرح های ویژه در دوره های گذشته بعضاً با انحرافاتی همراه بوده است، اما طبق اعلام بانک مرکزی، در پرداخت تسهیلات یاری ودیعه مسکن که از سال گذشته شروع شد، هیچ انحرافی صورت نگرفته است. دانشمندی دراین باره شرح داد: دریافت نمایندگان این تسهیلات مستأجران کم درآمدی بوده اند که در شرایط مالی تحمیل شده بر کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا، مشمول دستورالعمل اجرایی طرح تسهیلات حمایتی تأمین مخارج مستأجران شده و از سوی وزارت راه و شهرسازی بر اساس ضوابط موضوعه و اولویت های آن وزارتخانه، در چارچوب سهمیه های معین شده به بانک های عامل معرفی شده اند. بر این اساس انحرافی در اعطای تسهیلات مزبور به وسیله بانک های عامل صورت نگرفته و تسهیلات یاد شده عیناً به جامعه هدف مدنظر ستاد ملی مدیریت کرونا، تخصیص یافته است.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60175

به "جزئیات وام ودیعه مسکن در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات وام ودیعه مسکن در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید