توت فرنگی؛ ملکه نوبرانه های بهاری کردستان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/کردستان این روزها باغ های استان کردستان با دانه های زیبا و سرخ رنگ توت فرنگی زینت داده شده است؛ توت فرنگی هایی که با دستان زحمتکش زنان و مردان این مرز و بوم برداشت و به زیبایی یک اثر هنری در سبدهای میوه چیده شده و روانه بازار می شوند.

توت فرنگی؛ ملکه نوبرانه های بهاری کردستان

اینجا کردستان است، سرزمین و معدن طلای سرخ ایران، در کل کشور به سبب توت فرنگی های خوش طعم و آبدارش بسیار مشهور است و همه توت فرنگی را با برند کردستان می شناسند.

اردیبهشت که می گردد این نوبرانه بهاری در مزارع کردستان رخ می نماید تا کام شهروندان کردستانی را شیرین کند.

از اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد هرگاه از کنار باغ و مزارع کردستان گذر کنید زنان و مردانی را خواهید دید که سخت مشغول برداشت این نوبرانه بهاری هستند تا به موقع این میوه خوش آب و رنگ را به دست همشهریان خود برسانند.

شرایط آب وهوایی، خاک مناسب، بارش های بهاری و کوشش و سخت کوشی کشاورزان کردستانی همگی دست به دست هم داده که کردستان را به معدن و قطب طلای سرخ ایران تبدیل نمایند.

در باغات توت فرنگی خستگی بی معنی است، هرکسی در تکاپوی کاری است، از برداشت گرفته تا چینش و حمل آن ها و ... همگی بدون وقفه مشغول برداشت این میوه خوش آب و رنگ بهاری هستند.

کار و کوشش توت فرنگی کاران کردستانی از کاشت تا برداشت

آقای حیدری یکی از بهره بردارن توت فرنگی در استان کردستان نحوه برداشت این میوه بهشتی را اینگونه تشریح می نماید و می گوید: با همه اهل و عیال خانه دم دمای صبح زمانی که هنوز هوا روشن نشده است از خواب بیدار می شویم و وسایل و بار و بنه مورد احتیاج یک روز خود را جمع و روانه باغ می شویم که در خارج از شهر قرار داد.

او می گوید: بیدار شدن زود هنگام توت فرنگی کاران یکی از اصول کار در باغات توت فرنگی است؛ زمانی که به باغ می رسیم هوا دیگر کاملا روشن شده است و بعد از صرف صبحانه بدون هیچ وقفه ای در باغ در دسته های چند نفری در گوشه کنار باغ پراکنده می شویم و تا هنگام نهار بدون وقفه مشغول برداشت می شویم.

می گوید علاوه برکارگران و اهل منزل و آمدن های گاه به گاه فامیل های دور و نزدیک که برای یاری در برداشت به یاریمان می آیند؛ یک دسته از کارگران یا اهل منزل به طور مداوم مشغول چیدن توت فرنگی ها در سبدهای میوه هستند.

شاید چیدن توت فرنگی در سبدهای میوه به ظاهر کار آسانی به نظر برسد؛ اما اگر در هنگام برداشت این محصول در باغ حضور داشته باشید به چشم خود خواهید دید که میوه ها چگونه با دقت و با ظرافت تمام در کنار یکدیگر چیده می شوند تا از مشتریان خود حسابی دلبری نمایند.

فردی که مسئول چیدن توت فرنگی است چنان با ظرافت و دقت توت فرنگی های کال را از توت فرنگی های آبدار و رسیده تفکیک می نماید و چنان در سبد می چیند که گویی یاقوتی سرخ و گرانبها را در جعبه می گذارد.

وی ادامه می دهد: کار چیدن و برداشت توت فرنگی تا دم دمای غروب ادامه پیدا می نماید و بعد از اتمام یک روز پرکار سبدهای چیده شده را در ماشین گذاشته و روانه بازار می کنیم و این فرایند تا اتمام زمان برداشت محصول هرروز به صورت مکرر تکرار می گردد.

اگر در این فصل به کردستان سفر کنید در میانه راه و جهت سفر خود با بچه ها و نوجوانان و افرادی برخورد خواهی کرد که در گوشه و کنار جاده ها با فروختن این نوبرانه بهاری از مسافرانی که راهی کردستان هستند پذیرایی خواهند کرد.

لازم به ذکر است که 80 درصد از توت فرنگی کل کشور در استان کردستان فراوری می گردد و در تمام کشور توت فرنگی را با نام کردستان می شناسند.

در حال حاضر 13 هزار خانوار در زمینه فراوری طلای سرخ در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند و با فراوری این محصول برای خود و دیگران ایجاد اشتغال می نمایند.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 56484

به "توت فرنگی؛ ملکه نوبرانه های بهاری کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توت فرنگی؛ ملکه نوبرانه های بهاری کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید