تنفس دهانی، قیافه را عوض می نماید!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تنفس دهانی، مسئله ای است که خیلی ها به آن دچارند اما راحت از کنار آن می گذرند؛ در حالی که این مشکل می تواند عوارض خطرناکی در پی داشته باشد و در طولانی مدت، حتی بر چهره و زیبایی هم تاثیر منفی بگذارد. تنفس دهانی سبب می گردد استراحت و خواب شبانه ما مختل گردد و در طول روز، خواب آلودگی و کسالت به سراغ مان بیاید و کیفیت زندگی مان تحت تاثیر قرار بگیرد. درباره این مشکل نسبتا شایع گفتگویی نموده ایم با دکتر مسعود پورشاهی، متخصص ارتودنسی و ارتوپدی ناهنجاری های فک و صورت.

تنفس دهانی، قیافه را عوض می نماید!

تنفس دهانی، قیافه را عوض می نماید!

مصاحبه با دکتر مسعود پورشاهی درباره علل و عوارض تنفس دهانی

تنفس دهانی، مسئله ای است که خیلی ها به آن دچارند اما راحت از کنار آن می گذرند؛ در حالی که این مشکل می تواند عوارض خطرناکی در پی داشته باشد و در طولانی مدت، حتی بر چهره و زیبایی هم تاثیر منفی بگذارد. تنفس دهانی سبب می شود استراحت و خواب شبانه ما مختل شود و در طول روز، خواب آلودگی و کسالت به سراغ مان بیاید و کیفیت زندگی مان تحت تاثیر قرار بگیرد. درباره این مشکل نسبتا شایع مصاحبهیی نموده ایم با دکتر مسعود پورشاهی، متخصص ارتودنسی و ارتوپدی ناهنجاری های فک و صورت.

آقای دکتر ! تنفس دهانی چه زمانی مشکل ساز می شود؟

به طور طبیعی، تنفس از راه بینی سالم تر از تنفس دهانی است. در راستا بینی هوا تصفیه می شود و از نظر دما تنظیم شده و بازده اکسیژن آن هم بیشتر است. البته در فعالیت های معمولی در زندگی عادی غالبا تنفس از راه بینی انجام می شود ولی وقتی که فعالیت بدنی افزایش پیدا می نماید به تبع آن تنفس دهانی به تنفس بینی یاری می نماید. این امر در ورزشکاران به خوبی دیده می شود. بنابراین تنفس دهانی می تواند مفید باشد اما زمانی که بدون فعالیت خاصی یا ورزش و در اغلب ساعات شبانه روز به خصوص هنگام خواب تنفس از راه دهان انجام شود عوارض مختلفی را ایجاد می نماید که بستگی به شدت و علل آن دارد. آنچه والدین را در مورد تنفس دهانی بچه ها شان نگران می نماید عوارضی است که روی فرم فک و صورت و دندان ها دارد؛ با این شرح که تنفس دهانی در بزرگسالان اثری بر شکل فک و صورت نخواهد داشت.

چه عللی ممکن است سبب شود به جای تنفس از راه بینی، از دهان نفس بکشیم؟

مشکل اصلی، گرفتگی راستا بینی است که بیماری های مختلفی مانند پولیپ بینی، احتقان مزمن بینی، سینوزیت، انحراف بینی و... در آن نقش دارد. عاملی مانند لوزه سوم هم می تواند مشکل ساز باشد. البته تنفس دهانی عادتی هم داریم که فرد در راستا تنفسی بینی مشکل آناتومیک و بیماری انسدادی ندارد اما به تنفس از راه دهان عادت نموده و با تمرین می شود مشکل را حل کرد.

تنفس دهانی چه عوارضی دارد؟

خشکی دهان، افزایش پوسیدگی دندان ها، خشکی لب ها، التهاب و بیماری های لثه به دلیل تغییر پوشش طبیعی میکروبی دهان، بوی بد دهان و اثر سوء روی فرم فک ها و صورت از عوارض مهم تنفس دهانی است. بازماندن مداوم دهان فشار جانبی روی فک بالا را هم افزایش می دهد. بعلاوه اگر تنفس شدید دهانی در طول سال های رشد، از کودکی تا زمان بلوغ ادامه داشته باشد، فک بالا می تواند دچار تنگی یا کاهش عرض شده و سقف دهان عمیق و کام گنبدی شکل شود که می تواند روی تیغه بینی فشار بیاورد و انحراف بینی ایجاد کند. همه این عوارض مجددا تنفس دهانی را تشدید می نمایند. دیگر اینکه باز ماندن مداوم دهان، موقعیت زبان و شکل فک پایین را هم می تواند تغییر دهد و صورت، حالت دراز و کشیده پیدا می نماید. از سوی دیگر، فردی که دچار تنفس دهانی است، برای آنکه راحت تر نفس بکشد سر خود را به عقب خم می نماید و این، روی اندام او اثر منفی می گذارد.

برای درمان چه باید کرد؟

ابتدا باید تشخیص صحیح داشته باشیم و با ارزیابی و معاینه دقیق بالینی و با یاری رادیوگرافی دلیل تنفس دهانی را تعیین کنیم. اگر مشکل انسدادی به دلیل آناتومیک و بیماری هایی مانند پولیپ یا التهاب لوزه ها و غیره باشد درمان به وسیله متخصص گوش و حلق بینی و با روش های دارویی و یا جراحی انجام می گیرد. اما اگر تنفس دهانی، صرفا از روی عادت باشد؛ از یک روش تمرینی استفاده می کنیم؛ به این شکل که از بیمار می خواهیم یک تکه کاغذ را بین لب ها نگه دارد و از بینی تنفس کند. به محض باز کردن دهان کاغذ می افتد و فرد نسبت به تنفس دهانی خود مطلع می شود. این تمرین به تدریج تنفس دهانی عادتی را رفع می نماید.

و اگر تنفس دهانی برای یک مدت طولانی صورت گرفته باشد، چه؟

اگر تنفس دهانی شدید و طولانی باشد، معمولا موجب تنگی فک بالا می شود و متخصص ارتودنسی با یاری وسایل خاص به درمان این مشکل اقدام خواهد کرد. زمانی که تنفس دهانی درمان شود و ناهنجاری و مسائل فک هم درمان شود اثرات سوء روی فرم و شکل فک و صورت بیمار هم رفع می شود.

منبع:www.salamat.com

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 64526

به "تنفس دهانی، قیافه را عوض می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنفس دهانی، قیافه را عوض می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید