از پیکا (انحراف اشتها) چه می دانید؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در صورتی که مصرف مواد طبیعی در فردی که سن وی بیش از 24-6 ماه باشد، به مدت یک ماه یا بیشتر مشاهده شود، فرد مبتلا به پیکا می باشد.این قبیل مواد ضد تغذیه ای عبارتند از: نشاسته، خاک، گل رس، خاکستر، گچ، مهر نماز، پودر لباس شویی، مو، صابون، خمیر دندان، قهوه، پلاستیک، خاکستر سیگار، سکه، ذغال، سرکبریت سوخته،

از پیکا (انحراف اشتها) چه می دانید؟

از پیکا (انحراف اشتها) چه می دانید؟

نویسنده:بهاره عسگری

در صورتی که مصرف مواد طبیعی در فردی که سن وی بیش از 24-6 ماه باشد، به مدت یک ماه یا بیشتر مشاهده شود، فرد مبتلا به پیکا می باشد.این قبیل مواد ضد تغذیه ای عبارتند از: نشاسته، خاک، گل رس، خاکستر، گچ، مهر نماز، پودر لباس شویی، مو، صابون، خمیر دندان، قهوه، پلاستیک، خاکستر سیگار، سکه، ذغال، سرکبریت سوخته، ته سیگار، کاغذ و ...

عواملی مانند کمبود احتمالی تغذیه ای فرد نسبت به مواد مغذی از این قبیل آهن، مس، روی، قحطی و گرسنگی، سوء تغذیه ناشی از کمی مصرف مواد غذایی، عوامل فرهنگی، خرافات و اعتقادات، فشارهای اجتماعی، اختلالات عصبی، تسکین سوزش مری، اختلالات مغزی از قبیل اوتیسم، عقب ماندگی ذهنی، وسواس و اسکیزوفرنی، در افرادی که سابقه بیماری صرع دارند، بارداری و عوامل وراثت باعث روی آوردن افراد به خوردن مواد غیر عادی می شود.

فردی که پیکا دارد با مسائلی از قبیل مسمومیت با سرب، مسائل روده ای ، انسداد یا سوراخ شدن روده، صدمه به دندان، عفونت انگلی، قارچی و باکتریایی روبه رو است.

درمان:

رفتاردرمانی، ممانعت فیزیکی، برانگیختن بیزاری در فرد نسبت به مصرف مواد غیر غذایی، دارو درمانی و آموزش گسترده به فرد در خصوص عوارض و پیامدهای جانبی استفاده از مواد غیر مغذی.

خاک خوا ری:

علت خاک خواری را به کم خونی ناشی از فقر آهن در افراد نسبت داده اند که با علایمی از قبیل رنگ پریدگی، خستگی مزمن، ضعف، ریزش مو، ناخن های نازک و شکننده و قاشقی شدن ناخن ها، زبان قرمز و تحلیل آن بدون ایجاد چین و چروک، نسبت خیلی پایین آهن به TIBC درخون و غلظت پایین هموگلوبین همراه است. خاک خواری علاوه بر اینکه غیر مغذی می باشد، می تواند مسائل بهداشتی فراوانی را ایجاد نماید.

علت خاک خواری:

در برخی مطالعات به نظر می رسد که خاک خواری پیامد کم خونی فقر آهن می باشد. یعنی هر فردی که کم خونی (آنمی) دارد، تمایل به خوردن خاک دارد. برخی عقیده دارند که افراد مبتلا، به ویژه خانم ها، در دوران بارداری کمبود آهن پیدا کرده و به طور غریزی برای جبران کمبود آهن به خوردن خاک روی می آورند که در این خصوص باید گفت آهن موجود در خاک غیر قابل جذب است، زیرا به صورت فریک است و کمپلکس هایی ایجاد می کند که جذب آن برای بدن مشکل می شود و در حقیقت پیکا خود باعث کم خونی فقر آهن می شود. همچنین موادی مثل گل رس، باعث جلوگیری از جذب آهن هم می شود.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 64609

به "از پیکا (انحراف اشتها) چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پیکا (انحراف اشتها) چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید