آیا همه مدارس از آبان باز می شوند، مجوز بازگشایی به کدام مدارس داده می گردد؟

به گزارش وبلاگ امیر، یک سؤالی که این روز ها خیلی از خانواده های دارای فرزند مدرسه ای می پرسند، این است که آیا در سال تحصیلی تازه، مدارس به شکل حضوری دایر می گردد؟

آیا همه مدارس از آبان باز می شوند، مجوز بازگشایی به کدام مدارس داده می گردد؟

به گزارش فارس، آیا دانش آموزان باید به مدرسه بفرایند؟ حضور در مدرسه اختیاری است یا اجباری؟ مدرسه تلویزیونی سال جاری چگونه خواهد بود و آیا مانند سال گذشته مدرسه تلویزیونی برقرار است؟ با علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به مصاحبه نشستیم.

یک سؤال مشترکی که خانواده ها می پرسند، این است که در سال تحصیلی نو، بالاخره دانش آموزان به مدرسه می فرایند یا خیر؟

در سال تحصیلی نو، یک الگوی بازگشایی تدریجی مدارس مطرح شده است. سیاست وزارت آموزش و پرورش همانطور که در ستاد کرونا مطرح شده، این است که به تدریج مدارس در سال تحصیلی نو به سمت بازگشایی حضوری بفرایند.

در اول مهر، بحث شروع فعالیت های آموزشی را برای 100 درصد مدارس خواهیم داشت که این بازگشایی به شکل مجازی، تلویزیونی، آموزش معلمان به اشکال مختلف در قالب درسنامه و در بعضی مدارس روستایی و عشایری به صورت حضوری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

به عبارت دیگر آنچه اصل است، شروع فعالیت های آموزشی است. اما بازگشایی به سمت آموزش حضوری به تدریج حرکت می نماید.

اشاره کردید که مدارس روستایی و عشایری بازگشایی می شوند؛ آیا همه مدارس روستایی و عشایری دایر می شوند؟

در مرحله اول و از مهر، دانش آموزان روستایی که تعداد 15 نفر در کلاس درس بیشتر نیستند و می توانند پروتکل ها را رعایت نمایند، دایر می شوند.

البته به شرطی که معلمان آن ها واکسن زده باشند که معمولا این رخ داده و هم اکنون در حال تزریق دُز دوم هستند؛ بعلاوه اقلام بهداشتی در مدارس توزیع می گردد و با نظارت هایی که انجام می گردد، مجوز فعالیت آموزشی حضوری در این گروه از مدارس روستایی و عشایری انجام می گردد. این مدارس در سال قبل هم در اولویت بازگشایی بودند و امکان برایشان بیشتر است.

پس همه مدارس عشایری و روستایی بازگشایی نمی شوند؟

کلاس های خلوت بازگشایی می شوند. در همین روستاها، مدارسی وجود دارند که پرجمعیت تر هستند و این مدارس هم به شرط اینکه دانش آموزان کلاس های درس را به گروه های کوچک تر تقسیم نمایند و شرایط بازگشایی فراهم گردد، به تدریج دایر می شوند.

احتمالا دو هفته از مهر بگذرد، امکان برگزاری کلاس های حضوری آن ها فراهم می گردد.

با این حساب امکان اینکه مدارس شهری هم دایر شوند، وجود دارد؟

به جز مواردی که ذکر کردم فعلا محدودیت وجود دارد تا ارزیابی ها و آنالیز ها صورت گیرد. از آبان ماه، یک میزان این فرایند به سمت بازگشایی سایر مدارس می رود.

پس مدارس به تدریج از آبان باز می شوند؟

همه این ها تابعی از شرایطی است که در همان موقع حاکم می گردد، ولی رویکرد وزارت آموزش و پرورش و ستاد کرونا، بازگشایی آرام، تدریجی با رعایت شرایط است؛ مانند اینکه واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان انجام گردد که اکثرا انجام می گردد.

ما حتی مطرح کردیم که واکسیناسیون خانواده دانش آموزان انجام گردد تا شرایط بازگشایی مدارس ایجاد گردد.

بعضی خانواده ها اسم می نمایند که ماندن فرزندشان در خانه، بهتر از مدرسه رفتن است؛ آسیب های تعطیلی مدارس از نظر شما چیست؟

اولین مورد، بُعد آموزشی است؛ 18، 19 ماه شرایط آموزش غیرحضوری را داشتیم و آموزش در فضای مجازی، به خاطر محدودیت ابزار، طبیعتا با محدودیت یادگیری روبرو است.

در آموزش های مجازی، مجبوریم زمان آموزش را کم کنیم و محدودیت های استفاده از موبایل وجود دارد که باید رعایت کنیم

معلمان معمولا در کلاس های حضوری سبک های یادگیری دانش آموزان را آنالیز می نمایند و با توجه به شرایطی که وجود دارد آن ها را به سمت یادگیری راهنمایی می نمایند، تکالیف می دهند و ارزیابی می نمایند.

بعلاوه وقت بیشتری دارند که با دانش آموزان کار نمایند و یادگیری بهتری انجام دهد، اما در آموزش های مجازی، مجبوریم زمان آموزش را کم کنیم و محدودیت های استفاده از موبایل وجود دارد که باید رعایت کنیم.

مثلا زمان آموزش خیلی کم است و ناچاریم محدودیت زمان را در نظر بگیریم. این محدودیت زمان باعث از دست دادن فرصت های یادگیری می گردد. از آن طرف خود فضای مجازی، فضای تعاملی مناسبی نیست.

مورد بعدی، آموزش های تلویزیونی است که این آموزش ها، فراگیر است و همه بچه ها می توانند استفاده نمایند، اما ماهیت تعاملی ندارد و این در حالیست که تعلیم و تربیت ماهیت تعاملی دارد و روی یادگیری دانشی و تحصیلی دانش آموزان به شدت اثر گذاشته است.

نکته بعد ارزشیابی است که در فضای مجازی خیلی دارای اعتبار و روایی نیست و نمی توانیم دانش آموزان را برای آزمون در فضای حضوری داشته باشیم در نتیجه نمی توانیم ارزشیابی کاملی را انجام دهیم.

ارزشیابی در فضای مجازی چه آسیب هایی دارد؟

ارزشیابی در فضای مجازی مبتنی بر تکالیف و آزمون آنلاین پیش بینی می گردد که این ارزشیابی با مشکلاتی روبرو است یعنی ممکن است بچه ها از یادگیری خودشان استفاده ننمایند و از توانایی های دیگران استفاده نمایند. نتیجه این شکل آموزش، دو نوعت افت را داریم. به صورت افت پنهان و افت آشکار مطرح است.

در افت آشکار به امتحانات نهایی نهایی پایه دوازدهم اشاره می کنم که به صورت حضوری برگزار گردید و استاندارد ها رعایت می گردد. در نتایج امتحانات می بینیم، چون یادگیری عمیقی انجام نشده است، 1 تا 1.5 نمره میانگین نمرات دروس پایین آمده است و این موضوع بی سابقه بوده است.

معمولا افزایش یا کاهش نمره 5 صدم یا 10 صدم به صورت تدریجی و آرام انجام می گردد و در این موضوع افت آشکار را شاهدیم به جهت اینکه یادگیری به خوبی انجام نشده است.

پس شرایط در امتحانات نهایی به افت آشکار انجامید؛ افت پنهان چیست؟

افت پنهان زمانی است که نمره و ارزیابی عملکردی دانش آموزان بالا رفته است، اما می دانید و آنالیز می کنید که اهداف آموزشی و درسی محقق نشده است.

مثلا انتظار داشتید توانایی در بخشی را کسب نمایند یا یادگیری انجام گردد، اما اتفاق نیفتاده است. از آن طرف می بینید که نمره دانش آموزان، 4 نمره، 5 نمره، افزایش یافته است.

افت پنهان یعنی اهداف درسی محقق نشده است، اما نمرات نشان نمی دهد! بر عکس نمرات نشان می دهد که افزایش قابل توجه داشته است

به این موضوع افت پنهان می گویند و در این حالت افت پنهان رخ داده است یعنی اهداف درسی محقق نشده است، اما نمرات نشان نمی دهد! بر عکس نمرات نشان می دهد که افزایش قابل توجه داشته است.

در بعضی از دروس علوم پایه که در گذشته رشد در حد چند صدم بود اکنون مثلا مشاهده می کنیم میانگین نمره از 11.83 به 16 و 17 رسیده است و این جهش نشان می دهد که یادگیری اتفاق نیفتاده است.

افت پنهان نگران نماینده به نظر می رسد!

بله، در این حالت یا دانش آموز از دانش خود صرفا استفاده ننموده، یا خانواد ها یاری کار دانش آموزان بودند و یا اینکه معلمان، چون یادگیری سخت و سخت بوده است، ملاحظاتی در نمرات داشتند و نتیجه این است که با تورم نمره روبه رو بودیم.

اما آسیب افت پنهان این است که خانواده فکر می نماید که فرزندش نمره خوبی را کسب نموده و اتفاقا رشد نموده است پس خیالش راحت است؛ دانش آموز هم فکر می نماید ایده آل و عالی است و معلمان هم نمره ای را که ارزیابی کردند خیلی واقعی نمی دانند.

این موارد ممکن است در آینده باعث شکست تحصیلی و حتی ترک تحصیل دانش آموزان گردد.

در این حالت چه باید کرد؟ پیشنهاد شما چیست؟

یادگیری های پایه دانش آموزان به شدت نیازمند تقویت است؛ وقتی تعطیلی ادامه پیدا می نماید، افت روی افت می آید یعنی یادگیری های قبلی انجام نشده و یادگیری های نو هم نمی تواند انجام گردد و نتیجه آن، انباشت عدم یادگیری برای دانش آموزان است و سبب می گردد دانش آموزان در آینده سواد کافی را نداشته باشند و یادگیری انجام نگیرد.

آسیب های دیگر تعطیلی مدارس چیست؟ شما به بُعد آموزشی اشاره کردید؟

در بحث بهداشتی آثار متفاوتی دارد از یک طرف، خانواده ها نگرانیم سرایت پذیری ویروس هستند و اینکه فرزندشان آسیب ببیند، اما از آن طرف، الگوی خواب دانش آموزان تغییر نموده است. حرکت کم شده و ممکن است چاقی در انتظار آن ها باشد.

از نظر فرایند اجتماعی شدن آن ها باید بگوییم این موضوع در فضای رسمی انجام می شد و تعاملات بین معلمان و دانش آموزان وجود داشت، اما اکنون فرایند جامعه پذیری دچار وقفه شده است.

از سوی دیگر، سلامت روانی دانش آموزان تحت الشعاع قرار گرفته است. استفاده زیاد از موبایل و بدآموزی های آن هم باید درنظر بگیریم.

پس به همین علت، جمع بندی نهایی این شد که مدارس بازگشایی شوند؟

بله، مجموع این شرایط نه تنها ما بلکه مجموعه نظام های آموزشی را به این نتیجه رساند که باید بحث بازگشت به مدرسه را مطرح نمایند.

ناگفته نماند که برای بازگشایی مدارس، ممکن است خانواده ها نگرانی هایی داشته باشند که باید بگوییم ما هم در نظام آموزشی این نگرانی ها را داریم و به همین علت اعلام کردیم تدریجی و آرام گام بر می داریم تا از سلامت و ایمن بودن بازگشایی مدارس مطمئن شویم.

در این فضا آنچه به مصلحت است، این بوده که بازگشت به مدرسه باید اتفاق بیفتد، اما با رعایت همه جوانب ایمنی باشد و سلامت دانش آموزان در اولویت است.

در الگویی که پیش بینی کردیم، آرام و تدریجی است و در این راستا فقط به مدارسی مجوز می دهیم که آماده باشند. یعنی با شتاب حرکت نمی کنیم.

آبان ماه را به این علت پیش بینی کردیم که واکسیناسیون در حال اجرا می گردد و امیدوارم در کل جامعه ایمنی نسبی به وجود آید و ان شاءالله شرایط پایداری فراهم گردد و این امکان ایجاد گردد تا اهدافمان را دنبال کنیم.

با این توضیحات تعدادی از مدارس در آبان بازگشایی می شوند؟

ببینید اگر آن موقع، نظام سلامت و وزارت بهداشت به اسم مرجع تخصصی ملاحظات دیگری داشته باشد، می تواند آموزش حضوری را تحت تأثیر قرار دهد، اما مصمم هستیم هدف گذاری کنیم.

یعنی راهبرد های تدریجی و برنامه داشته باشیم که این کار اجرا شده است. در کوشش هستیم تا شرایط را مهیا کنیم و به خانواده ها آگاهی لازم را بدهیم.

بعلاوه در پروتکل هایی که مدارس باید انجام دهند، بازنگری نموده و با شرایط نو هماهنگ کردیم تا با امنیت بیشتری بتوانیم مدارس را باز کنیم و باز هم تأکید می کنم برای آموزش و پرورش سلامت بچه ها در اولویت است و اگر نتوانیم شرایط امن را ایجاد کنیم به سمت بازگشایی نخواهیم رفت.

آیا مدرسه تلویزیونی از ابتدای مهر، کار خود را شروع می نماید؟

بله، یکی از راهبرد های فراگیر آموزش ها، مدرسه تلویزیونی است که برنامه ریزی ها را انجام دادیم و مقدمات اجرایی کار آماده شده است و از اول مهر در سطح فراگیر، آموزش ها را خواهیم داشت.

مدرسه تلویزیونی به اسم فرصت یادگیری است، اما اگر یادگیرنده کوشش نکند، اتفاقی نمی افتاد و باید خانواده ها در این خصوص به فرزندان شان یاری نمایند.

منبع: فرارو

به "آیا همه مدارس از آبان باز می شوند، مجوز بازگشایی به کدام مدارس داده می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا همه مدارس از آبان باز می شوند، مجوز بازگشایی به کدام مدارس داده می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید